Trwająca Rozbiórka Mostu Caroli w Dreźnie
Kontrolowana Detonacja na Most Caroli
W Dreźnie obserwuje się intensywne prace rozbiórkowe na uszkodzonym fragmencie Mostu Caroli. Materiały wideo krążące po sieci ukazują kontrolowane eksplozje i postępujące niszczenie struktury mostu. Część tego istotnego dla komunikacji miejskiej obiektu zapadła się do wód rzeki Łaby we wczesnych godzinach środowego poranka, na szczęście nie odnotowano żadnych ofiar. Dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności, zaledwie kilka minut przed zdarzeniem, mostem przejechał tramwaj.
Decyzja o Rozbiórce
W czwartek pojawiły się informacje, że uszkodzona struktura mostu nie nadaje się do odbudowy i grozi zawaleniem, w związku z czym podjęto decyzję o jej kontrolowanej rozbiórce. Według doniesień dziennika “Bild”, od wieczora w czwartek do fragmentów konstrukcji łączono niewielkie ładunki wybuchowe, które odpalano co godzinę. W wyniku tych działań, o godzinie 2:50, znaczna część trasy, którą kursowały tramwaje, runęła do rzeki.
Techniki i Postępy w Rozbiórce
Podczas rozbiórki wykorzystuje się szeroki wachlarz narzędzi, w tym koparki i młoty pneumatyczne, a w pracach uczestniczy liczna grupa robotników. Rzecznik straży pożarnej, Michael Klahre, potwierdził, że wszystko przebiega zgodnie z planem.
Obawy o Wzrost Poziomu Wody w Łabie
Niemiecka Służba Meteorologiczna (DWD) wyraża obawy związane z pozostałościami mostu w rzece oraz zapowiadanymi opadami deszczu w Saksonii i okolicach granicy z Czechami. Oczekuje się, że intensywne deszcze w regionie przygranicznym Niemiec, Polski, Czech i Austrii mogą przyczynić się do wzrostu poziomu wód Łaby.
Przyczyny Katastrofy i Reakcje Władz
Mimo trwających dochodzeń, nie są jeszcze znane dokładne przyczyny, które doprowadziły do zawalenia się części mostu. Możliwe, że miało to związek z pracami renowacyjnymi. Trójczęściowy Most Carola poddawany jest odnowie od 2019 roku, a jeszcze przed rozpoczęciem prac, władze miejskie sygnalizowały “objawy zużycia” konstrukcji z lat 70-tych. Sekcja, która uległa zniszczeniu miała zostać odnowiona w 2025 roku.
Michael Kretschmer, Premier Saksonii, wyraził ulgę, że w wyniku zawalenia mostu nikt nie doznał obrażeń. Podkreślił konieczność dokładnej analizy katastrofy, oraz wyjaśnienia jej przyczyn, aby móc szybko przystąpić do odbudowy mostu.
Apel o Renowację Niemieckich Mostów
W odpowiedzi na wydarzenia w Dreźnie, Główny Związek Niemieckiego Przemysłu Budowlanego nawołuje do uczynienia remontów mostów najwyższym priorytetem. Martin Mertens, ekspert ds. mostów z Uniwersytetu w Bochum, określił wszystkie główne mosty zbudowane przed rokiem 1980 jako “problemowe przypadki”. Wezwał polityków do reakcji na wydarzenia i podkreślił pilność sytuacji, cytując “jest pięć po dwunastej”.
W związku z tym, Niemieckie Stowarzyszenie Miast i Gmin domaga się “ofensywy inwestycyjnej” na rzecz infrastruktury. Według szacunków, połowa z 60 tys. mostów pod zarządem lokalnym wymaga napraw, a zaległości inwestycyjne gmin w infrastrukturę wynoszą 186 mld euro.
Historia i Przyszłość Mostu Caroli
Zbudowany w 1971 roku Most Caroli, wykonany z betonu sprężonego, przeszedł już renowację dwóch swoich sekcji, A i B. Ostatnia część, C, której zawalenie się obserwowaliśmy, miała zostać wyremontowana w przyszłym roku. Trwają badania, które mają wyjaśnić przyczyny katastrofy. Wstępne ustalenia wskazują na korozję spowodowaną przez nieodpowiednią konserwację mostu w przeszłości, jak informuje tygodnik “Die Zeit”.