Jan Klata – nowy sternik Teatru Narodowego
Warszawska scena teatralna właśnie zyskała nowego kapitana. Jan Klata, znany z rewolucji na deskach teatralnych, został oficjalnie mianowany dyrektorem Teatru Narodowego w stolicy. Jest to informacja prosto z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wraz z nadejściem wrześniowego powiewu zmian, Klata podejmie stery tej prestiżowej instytucji.
Kto jest kto? Poznajmy Jana Klatę!
Jan Klata to postać, która nie potrzebuje szczegółowego przedstawienia w kręgach teatralnych, lecz dla tych, którzy mogą nie znać jego dorobku, oto szybki rys biograficzny. Edukację reżyserską zdobywał w Warszawie i Krakowie, gdzie uczył się od najlepszych. Był uczniem takich sław jak Jerzy Grzegorzewski, Jerzy Jarocki czy Krystian Lupa, co zdecydowanie ukształtowało jego artystyczne zacięcie.
Jego kariera to ponad trzy dekady twórczego zmagania się ze słowem i obrazem, co zaowocowało ponad 30 spektaklami, które podbiły zarówno polskie, jak i międzynarodowe sceny. W latach 2013-2017 sprawował funkcję dyrektora w krakowskim Starym Teatrze, gdzie zaznaczył swoją obecność poprzez szereg odważnych i innowacyjnych projektów.
Warto wspomnieć o jego imponującym debiucie reżyserskim “Rewizorze” Gogola, który miał miejsce w Teatrze im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu w 2003 roku. To właśnie ta sztuka otworzyła przed nim drzwi do świata wielkich literackich adaptacji.
Przedstawienia, które odcisnęły piętno
Klata to reżyser, który nie boi się wyzwań i zawsze stawia na oryginalność. Jego adaptacje takich dzieł jak “Mechaniczna pomarańcza” Anthony’ego Burgessa, “Transfer!” czy “Szewcy u bram” Witkiewicza zyskały uznanie widzów i krytyków. “Sprawa Dantona” i “Trylogia” Sienkiewicza to kolejne spektakle, które udowodniły jego zręczność w przekładaniu literatury na język teatru.
Za interpretację “Króla Leara” Shakespeare’a Klata został uhonorowany Złotym Yorickiem – nagrodą, która nie ląduje w rękach byle kogo. Jest on również laureatem Paszportu Polityki oraz Nagrody im. Konrada Swinarskiego, co tylko potwierdza jego wybitną pozycję w świecie teatru.
Nowy rozdział Teatru Narodowego
Decyzja o powierzeniu Klatie roli dyrektora Teatru Narodowego nie była improwizacją. Formuła konkursu została opracowana w ścisłej współpracy z przedstawicielami środowiska teatralnego oraz dotychczasową dyrekcją teatru. To świadczy o transparentności procesu i otwartości na nowe perspektywy artystyczne.
Z takim bagażem doświadczeń i sukcesów, nie można się oprzeć pytaniu: jakie nowe horyzonty odkryje Jan Klata w roli dyrektora Teatru Narodowego? Jedno jest pewne – warszawska scena teatralna czeka na nową erę, a z Klatą u steru, możemy spodziewać się prawdziwego spektaklu.