Nowy Rozdział w Polskim Lotnictwie: Centralny Port Lotniczy Zyska Imponujący Terminal
Czyż nie brzmi to jak muzyka przyszłości? Terminal pasażerski o powierzchni gigantycznych 450 tysięcy metrów kwadratowych, który będzie witał podróżnych na trzech różnorodnych poziomach. Ministerstwo Infrastruktury właśnie zdradziło kulisy projektu, który ma być sercem Centralnego Portu Lotniczego (CPK) – giganta, który zacznie wyrastać z ziemi w roku 2026!
Architektoniczna Wizytówka Polski
Ministerstwo Infrastruktury w poniedziałek rzuciło światło na projekt, który ma na celu ułatwienie życia milionom pasażerów. Spółka CPK przejęła na swoje barki potężny pakiet dokumentacji – to ponad 6200 rysunków i pół setki raportów. To już nie tylko plany, ale konkretna wizja, która wkrótce stanie się realna.
Pierwsza Faza Projektu: Przestrzeń Dla Skrzydeł
W pierwszym rzucie prac, lotnisko zaoferuje 27 stanowisk dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowiska dla większych maszyn szerokokadłubowych. Jak to często bywa przy takich inwestycjach, diabeł tkwi w szczegółach, a te właśnie zaczynają wyłaniać się z mgły niepewności.
Trzy Poziomy, Trzy Razy Więcej Komfortu
Jeśli chodzi o obsługę pasażerów, to projektanci postawili na trzy poziomy funkcjonalności:
- Na poziomie +2 odbywać się będzie cały proces odprawy – biletowo-bagażowej, kontrola bezpieczeństwa oraz zarówno przyloty, jak i odloty dla strefy Schengen, a także część przylotów spoza tej strefy.
- Piętro niżej, czyli +1, zarezerwowano dla ruchu Non-Schengen, centrów transferowych i kontroli dokumentów.
- Na parterze (poziom 0) znajdą się bramki autobusowe, hala odbioru bagażu oraz hala przylotów.
Wszystko to skonstruowane tak, aby pasażerowie mogli bez trudu dotrzeć do swych samolotów, korzystając z pirsów – mostków bezpośrednio połączonych z budynkiem głównym.
Nowoczesność i Efektywność w Jednym
Kiedy CPK otworzy swoje podwoje, w środku znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej. Przewiduje się jednak, że to dopiero początek i z czasem liczba ta może wzrosnąć do 170, dzięki możliwościom rozbudowy.
Innowacyjne Rozwiązania Architektoniczne
Koncept dachu przewieszonego nad wejściem do terminala został zastąpiony przez arkadę na słupach. To nie tylko kwestia estetyczna, ale i praktyczna – lepsza ochrona przed kaprysami pogody. Co więcej, dzięki zmianie głównych elementów nośnych, uda się zmniejszyć ilość stali potrzebnej do realizacji konstrukcji.
Z każdym kolejnym ogłoszeniem projekt Centralnego Portu Lotniczego nabiera kształtów. Czy ta monumentalna inwestycja stanie się nowym symbolem Polski, skrzyżowaniem szlaków międzynarodowych i sercem lotniczej mobilności? 2026 rok zbliża się wielkimi krokami. Pozostaje nam czekać z zapartym tchem na dalsze wieści i rozwój tego niezwykle ambitnego przedsięwzięcia.