Debata na temat zmian w nauczaniu religii w szkołach
Spotkanie Episkopatu i Ministerstwa Edukacji Narodowej
W minioną środę doszło do ważnego spotkania pomiędzy przedstawicielami Kościoła oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej, którego głównym tematem były zaproponowane przez resort zmiany w zakresie nauczania religii w polskich szkołach. Kościół wyraził swoje obawy w kwestii planowanego zmniejszenia liczby godzin poświęconych na religię.
Kto wziął udział w dyskusji?
Dyskusję współtworzyli wysokiej rangi przedstawiciele obu stron. W spotkaniu udział wzięła wiceminister edukacji, Katarzyna Lubnauer, biskup Wojciech Osial, stojący na czele Komisji Wychowania Konferencji Episkopatu Polski, oraz biskup Arkadiusz Trochanowski, reprezentujący Kościół grekokatolicki.
Obecne zasady i proponowane zmiany
W chwili obecnej uczniowie mają możliwość uczestniczenia w zajęciach z religii w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, przy czym uczestnictwo w tych zajęciach jest dobrowolne. Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło projekt, który zakłada redukcję tego czasu do jednej godziny na tydzień. Dodatkowo, proponuje się, aby lekcje religii nie były częścią obowiązkowego planu zajęć, a odbywały się przed ich rozpoczęciem lub po ich zakończeniu.
Stanowisko Kościoła
Strona kościelna zdecydowanie sprzeciwiła się proponowanym zmianom, podkreślając, że redukcja godzin zajęć religijnych na wszystkich poziomach edukacyjnych o połowę, jak również planowane zmiany w rozporządzeniu dotyczące organizacji zajęć, są niezgodne z obowiązującym zapisem konkordatowym. Według Komisji Wychowania Konferencji Episkopatu Polski, zmiany te mogą stanowić utrudnienie w realizacji prawa do nauki religii, które jest zagwarantowane obecnymi przepisami.
Nowelizacja przepisów o organizacji lekcji religii
W ramach ostatniej nowelizacji, która dotyczy organizacji zajęć religijnych, wprowadzono możliwość tworzenia grup uczniowskich składających się z dzieci z różnych klas i roczników. Szkoły mogą teraz łączyć uczniów z klas I-III, IV-VI oraz VII i VIII. Przyjęto również limit maksymalnej liczby uczniów w grupie: 25 dla przedszkoli i klas I-III oraz 28 dla pozostałych klas i typów szkół.
Episkopat wyraził wątpliwości co do zgodności tych rozwiązań z ustawą o systemie oświaty, podnosząc argument, że mogą one negatywnie wpływać na dostępność lekcji religii dla uczniów.
Zmiany w ocenie z religii i etyki
Od aktualnego roku szkolnego wprowadzono również zmianę, zgodnie z którą ocena z religii lub etyki nie jest już brana pod uwagę przy obliczaniu średniej ocen rocznych ucznia na świadectwie.
Proponowane zmiany wywołały szeroką dyskusję zarówno w środowiskach edukacyjnych, jak i wśród rodziców i uczniów. W dalszym ciągu trwają rozmowy na temat finalnego kształtu nauczania religii w polskim systemie edukacji.